معرفی 4 زبان برنامه نویسی قدرتمند

ساخت اپلیکیشن موبایل برای اندروید و آی او اس

معرفی 4 زبان برنامه نویسی قدرتمند

۲۶۹ بازديد
  1. زبان برنامه نویسی #C

زبان برنامه نویسی سی شارپ یک زبان برنامه نویسی همگردان، سطح بالا، شیءگرا، ساخت یافته، رویداد محور، تابعی، دستوری و جنریک است که توسط شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۰۰ میلادی از خانوادهٔ زبان‌های چارچوب دات‌ نت معرفی شد. زبان سی شارپ همچنین از خانواده زبان های برنامه نویسی سی نیز است.

زبان سی شارپ، یک زبان برنامه‌نویسی چند الگویی و منظم شده مدل‌های تابعی، اَمری، عمومی، شیءگرا و جز گرا و در بستر چارچوب دات نت می‌باشد. این زبان توسط شرکت مایکروسافت و جزئی از دات نت به وجود آمد و بعداً استانداردهای ECMA و ISO را نیز دربر گرفت.

سی شارپ یکی از ۴۴ زبان برنامه‌نویسی است که توسط زمان اجرای زبان مشترک از چارچوب دات‌ نت پشتیبانی می‌شوند و در همه جا به وسیله مایکروسافت ویژوال استودیو شناخته می‌شود.

زبان سی شارپ با قدرت و در عین حال سطح بالایی خود توانسته توجه بسیاری از برنامه نویسان را به خود جلب کند.

این زبان برپایه سادگی، مدرن بودن، همه منظوره و شیءگرا بودن ساخته شد. آندرس هجلزبرگ، طراح زبان برنامه‌نویسی دلفی، سرپرستی تیم طراحان زبان سی شارپ را بر عهده داشت. این زبان دارای دستوری شیءگرا مشابه C است و به شدت از زبان‌های جاوا و دلفینیازمندمدرک تأثیر پذیرفته‌است.

در ابتدا نام این زبان COOL بود که مخفف C like Object Oriented Language بود، هر چند در ژوئیه ۲۰۰۰، زمانی که مایکروسافت پروژه را عمومی اعلام کرد، اسم آن به سی شارپ تغییر پیدا کرد.

  1. زبان برنامه نویسی ++C

تاریخچه زبان سی پلاس پلاس : 

زبان سی پلاس پلاس یک زبان برنامه نویسی کامپیوتری می باشد که شی گرا و سطح بالاست . اما به طور کلی به آن یک زبان سطح میانی می گویند چرا که هم قابلیت های یک زبان سطح بالا را دارد و هم سطح پایین . این زبان برنامه نویسی بسیار قدرتمند است و از خانواده C محسوب میشود.شخصی به نام Bjarne Stroustrup برای پروژه دکتری خود تصمیم به کار کردن برروی زبان C را می گیرد و شروع به بهینه سازی آن و ایجاد یک زبان برنامه نویسی جدید در دنیا می کند.بنابراین زبان سی پلاس پلاس در دهه ی 70 میلادی توسط این ریاضیدان دانمارکی ایجاد می شود و ابتدا ناl سی باکلاس به خود میگیرد و بعد به سی پلاس پلاس تغییر نام پیدا می کند.

کاربرد های سی پلاس پلاس :

این زبان می توانید برنامه نویسی سیستم عامل ، هسته و لایه های مختلف سیستم عامل (.... ios , linux , macos , windows)انجام بدید.با سی پلاس پلاس قادر هستید به تولید نرم افزار ، بازی سازی برای انواع کنسول ها و تحت وب ،برنامه نویسی برای موبایل و تبلت بپردازید.این زبان برنامه نویسی در صنایع پزشکی ، فضایی ، خودروهای هوشمندو اینترنت اشیا نیز کاربرد دارد.با زبان سی پلاس پلاس قادر هستید که برای ربات ها برنامه نویسی انجام دهید.







  1. زبان برنامه نویسی Python

پایتون چیست ؟

(Python) یک زبان برنامه‌نویسیشی‌گرا (Object-Oriented) و سطح بالا (High-Level) با معناشناسی (Semantic) پویای یکپارچه شده برای وب و ساخت و توسعه نرم‌افزارهای کاربردی (Application software) است. این زبان برنامه‌نویسی در زمینه توسعه سریع نرم‌افزارهای کاربردی (Rapid Application Development) دارای جذابیت بالایی محسوب می‌شود زیرا دارای انواع پویا (Dynamic Types) و انقیاددهنده پویا(Dynamic Binding) است.

پایتون، زبان برنامه‌نویسی نسبتا ساده‌ای محسوب می‌شود که یادگیری آن به دلیل دارا بودن نحویکتایی که بر قابلیت خوانایی تمرکز و تاکید دارد آسان است. خواندن و ترجمه کدهای نوشته شده به زبان برنامه‌نویسی پایتون نسبت به دیگر زبان‌ها برایتوسعه‌دهندگان (Developers) ساده‌تر محسوب می‌شود. این موضوع به نوبه خود هزینه‌های نگهداری و توسعه برنامه‌های نوشته شده به این زبان را کاهش می‌دهد زیرا امکان همکاری تیم‌ها بدون مواجهه با موانع زبانی و وجود تجربیات کاری متفاوت در میان اعضای تیم را به دست می‌دهد.

علاوه بر این، پایتون از ماژول‌ها(modules) و بسته‌ها (packages) استفاده می‌کند، بدین معنا که برنامه‌های این زبان قابل طراحی به سبک ماژولار (modular) هستند و کدهای نوشته شده در یک پروژه در پروژه‌های گوناگون دیگر نیز قابل استفاده مجدد محسوب می‌شوند. هنگامی که کاربری ماژول یا بسته مورد نیاز خود را توسعه داد، خودش یا دیگر علاقمندان (در صورتی که کد در اختیار عموم قرار بگیرد) می‌توانند آن را برای استفاده در دیگر پروژه‌ها گسترش دهند. ایمپورت (Import) و اکسپورت (Export) کردن این ماژول‌ها نیز کار آسانی است.

دلایل محبوبیت پایتون :

شرکت‌های نرم‌افزاری، پایتون را به این دلیل می‌پسندند که دارای ویژگی‌های متنوع و در عین حال نیازمند نوشتن کدهای کم‌تری است. نزدیک به ۱۴٪ برنامه‌نویسان از این زبان روی سیستم‌عامل‌هایی مانند یونیکس، لینوکس، ویندوز و Mac OS استفاده می‌کنند. برنامه‌نویس‌های شرکت‌های بزرگ از پایتون به دلیل ویژگی‌های گوناگون از جمله موارد زیر بهره می‌برند:

  • تعاملی (Interactive)
  • مفسری
  • ماژولار (Modular)
  • پویا
  • شی‌گرا
  • قابل حمل (Portable)
  • سطح بالا
  • توسعه‌پذیر در C و C

کاربرد های پایتون :

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره است. به عبارت دیگر، می‌توان از پایتون تقریبا برای همه کار استفاده کرد. نکته حائز اهمیت آن است که پایتون یک زبان تفسیری (interpreted language) به شمار می‌آید، بدین معنا که کد نوشته شده به این زبان در زمان اجرا واقعا به فرمت قابل خواندن برای کامپیوتر ترجمه نمی‌شود. این در حالی است که اغلب زبان‌های برنامه‌نویسی این تبدیل را حتی پیش از اجرا انجام می‌دهند. این نوع از زبان با عنوان زبان اسکریپت‌نویسی (scripting language) نیز نامیده می‌شود زیرا هدف از ساخت آن در ابتدا برای استفاده در پروژه‌های کوچک بوده.

مفهوم زبان اسکریپت‌نویسی از بدو پیدایش آن به شکل قابل توجهی تغییر کرده، زیرا پایتون برای نوشتن نرم‌افزارهای کاربردی و تجاری بزرگ به جای پروژه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از پایتون در پروژه‌های گوناگون با افزایش محبوبیت آن رشد قابل توجهی کرده است. بسیاری از برنامه‌های کاربردی و پلتفرم‌های تحت وب از پایتون استفاده می‌کنند، از این جمله می‌توان به موتور جست‌و‌جوی گوگل (Google’s Search Engine)، یوتیوب (YouTube) و سیستم‌های تراکنش مبتنی بر وب بازار بورس نیویورک (New York Stock Exchange | NYSE) اشاره کرد. برکسی پوشیده نیست که زبان برنامه‌نویسی که برای سیستم بازار بورس مورد استفاده قرار می‌گیرد باید بسیار قدرتمند باشد.

ناسا (NASA) نیز از پایتون برای برنامه‌نویسی تجهیزات و ماشین‌آلات فضایی خود بهره می‌برد. فوق‌العاده است، نه؟ پایتون همچنین برای پردازش متن، نمایش اعداد یا تصاویر، حل معادلات علمی و ذخیره‌سازی داده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به بیان کوتاه، این زبان در پشت صحنه برای پردازش عناصر زیادی که کاربر ممکن است نیاز داشته باشد یا در دستگاه خود با آن مواجه شود – از جمله دستگاه‌های موبایل- مورد استفاده قرار می‌گیرد. پایتون در دامنه‌های وسیعی کاربرد دارد. در ادامه برخی از این موارد بیان می‌شوند.

  1. زبان برنامه نویسی PHP

PHP چیست؟

  • PHP یک کلمه مخفف است و از سر نام “Hypertext Preprocessor” تشکیل شده است.
  • PHP یک زبان اسکریپت نویسی متن باز و محبوب است.
  • اسکریپت های PHP بر روی سرور اجرا می شوند.
  • دانلود و استفاده از PHP رایگان است.

چه کارهایی می توان با PHP انجام داد؟

  • ایجاد صفحات وب پویا و تعاملی
  • ایجاد، باز کردن، نوشتن، حذف کردن، بستن فایل ها بر روی سرور
  • جمع کردن داده ها از کاربران و برنامه ها
  • ارسال و دریافت کوکی ها
  • اضافه کردن، حذف کردن، ویرایش داده در بانک های اطلاعاتی
  • استفاده از کد PHP برای کنترل دسترسی کاربران
  • رمزگذاری داده ها

با استفاده از PHP شما فقط محدود به ارسال خروجی بصورت HTML نیستید، بلکه می توان خروجی اجرای کدهای PHP را به صورت تصویر، فایل pdf و حتی فایل فلش ارسال کرد. همچنین می توان خروجی متنی داشت از قبیل XHTML یا XML

چرا PHP را انتخاب می کنیم؟

  • PHP بر روی پلتفرم های مختلف اجرا می شود (ویندوز، لینوکس، یونیکس، مکینتاش و غیره)
  • PHP تقریبا با تمامی سرورهای مورد استفاده امروزی سازگار است (Apache, IIS, و غیره)
  • PHP از دامنه وسیعی از بانک های اطلاعاتی پشتیبانی می کند
  • PHP رایگان است و می توان آن را از سایت رسمی PHP دانلود کرد
  • یادگیری PHP آسان بوده و بطور کارآمد بر روی سرور اجرا می شود

 

بهترین سایت آموزش برنامه نویسی (سریع آسان)

My logo

آموزشهای ما کاملا رایگان هستند! اما اینکه چه کاری با آنها انجام دهید، این موضوع کاملا بستگی به شما دارد.

در این صفحه آموزشهای برنامه نویسی زبانهای رایج را به صورت کاملا اصولی و پایه ای آموزش می دهیم که با کمک آن می توانید، اپلیکیشن بسازید، وب دیزاین انجام دهید و … به استعداد و علاقه شما بستگی دارد.

حتما این صفحه را در مرورگر خود ذخیره کنید زیرا در هیچ کجای اینترنت زبانهای برنامه نویسی را به صورت رایگان به شما آموزش نمی دهند آنهم به زبان ساده!

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.